Alla inlägg under november 2013

Av Malin - 25 november 2013 12:13


Jag var på öppna domstolen 12 oktober.
Tänkte att det kunde vara en kul grej. Plus att mamma skulle dit och ville ha sällskap. Jag startade min dag med ett underbart varv runt stångån. Solen sken och höstfärgerna glänste med sin närvaro.



Ofta kan jag bli väldigt tjurig och gnällig vid lunchtid även om jag fyllt på med bra mycket frukost efter mitt träningsvarv. Men det har inte riktigt med ämnet att göra idag.

När vi väl kom till öppna domstolen var det självklart barnfamiljer överallt. Det var en dag för familjeutflykt. En dag att lära sig både som liten och gammal.
De hade föreläsningar i olika salar där man hade skådespeleri. I någon sal hade man en rättegång om stöld i en annan sal om något annat. Det fanns en hel del att välja mellan.
Vi gick mot restaurangen där det skulle finnas en större sal med olika montrar. Du kunde få leta fingeravtryck (vem stal godis i kiosken, hitta fingeravtrycket, jämför med de andra avtrycken), vilka pistolhylsor är avfyrade av samma vapen m.m. 


Barnen sprang omkring och hade jätteroligt. Det var så stökigt och mitt humör sjönk en liten stund. Jag stod och tittade runt om vad det var för folk, som sagt, Familjer, blivande familjer m.m
Och vad godis man bjöd på denna dagen! Det fanns skålar med choklad och lösgodis överallt. 
Varför tycker domstolen att det är okej att bjuda alla barnen på sockerkickar? Tror de att inlärningsförmågan blir bättre? Jag blir så upprörd över att det inte finns bättre saker man kan bjuda på och sprida reklam via istället för socker. Speedade små krabater som studsar runt i sin candy-rush.

Ska det vara så svårt att bli av med detta?
Att ekonomi ska styra över hälsan.



Jag fick en kostfråga igår.
"Malin, vad kan man äta på kvällen när man inte ätit sen klockan 12 på dagen och man är hemma vid 19 på kvällen och man är dödshungrig? Jag brukar göra korv med bröd. Är det okej tycker du?"
Jag svarade: Det beror helt på vad du är ute efter. Hur mycket tid och pengar vill du investera när det kommer till din hälsa?
Mitt bästa förslag var att göra iordning matlådor på söndagen. Typ soppa. Bara att värma när du kommer hem. Hur lätt och snabbt som helst. Jag fick inte mycket till svar. 
Stek en köttbit. En tinad ryggbiff tar inte lång tid att steka. Lägg på grönsaker på tallriken. Orkar du inte eller inte har tid. Hacka dem inte änns. Ät dem som frukt. Fantasin är det ända som stoppar oss.

      

Av Malin - 24 november 2013 21:46


Nu under veckan fick jag höra att det är värre att åka flygplan.
Jag kan inte hitta något bevis eller något större stöd för det förutom att om du ska röntga en hand, då röntgas bara handen. Det är där strålningen hamnar. Man koncentrarar bara den joniserade strålningen på det stället.
Om du flyger med ett flygplan utsätts hela kroppen för strålningen som kommer ifrån rymden.
Detta är vad jag hört och vad jag läst lite om men inga säkra källor.
Jag har mött många som har stor respekt för strålning men folket på min arbetsplats har blivit utsatta för strålning i många år och de mår bra. Så patienterna behöver inte vara så oroliga.
Fast det är ju bra att ha respekt för sånt man inte vet så mycket om.

Jag har fått se väldigt mycket under min tid på Röntgen i Linköpings US. Otroligt kunnig personal som vet precis vad de håller på med. Duktiga radiologer som kollar igenom alla bilder som tas och skriver ett svar på vad de ser som sedan skickas till den remitterande läkaren. 

Jag pratade med en radiolog igår och frågade honom hur länge han hade suttit och tittat på en Datortomografi vi gjorde på en Buk. 40-50 min hade han suttit där!?  FY FAN tänkte jag.
Hur orkar man sitta vid den där skärmen och leka "finn 5 fel" eller "finns så mycket fel du kan" hela dagen.
Vilket arbete. Jag vill gärna röra på mig om dagarna och inte sitta klistrad vid en skärm.
Jag är glad över att han finns och vill hjälpa människor som behöver hans kompetens. Jag hade aldrig njutit av det arbetet. 


Btw. Datortomografi och Magnetisk resonanstomografi (MRT eller MR) är INTE samma sak!
Datortomografi tar inte lika lång tid och är tystare.
Magnetkamera undersökning tar lång tid och låter väldigt mycket.
Oavsett vilken röntgen som väljs att utföras är bara bra. Grymt bra bilder över hur man ser ut inuti.

Magnetkamera
 

Datortomografi

 


Av Malin - 23 november 2013 11:23


Jag älskar numera bröd med torkade frukter och nötter.
Det hela startade när jag var i Stockholm i Kajsa Wargs butik. Där fanns det ett stenugnsbakat bröd med frukt och nötter. Jag ville prova det för det såg så spännande ut. Det var en explosion i munnen. Det mörka brödet med alla dessa frukter och nötter bara exploderade. Det vart som ett lugn i hela kroppen som infann sig. Jag var i himlen.
Jättedyrt var det också. 
Så när jag kom hem bestämde jag mig för att jag ska försöka baka ett bröd som smakar minst lika bra.
Jag har hittat ett jättebra recept men det är inte i närheten lika gott som kajsa wargs bröd.

Här är receptet:
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/f/filmjoelksbroed-med-noetter-och-torkad-frukt/
Enkelt och gott.
Är du nyfiken bör du prova. 

 

Av Malin - 22 november 2013 22:33

Godis, konfekt, sötsaker, snacks eller snask (gottis eller gött på vissa dialekter) är en typ av livsmedel som är avsedd enbart för njutning, ej för dess eventuella näringsvärde. (så står det på Wikipedia)

Jag tycker verkligen om choklad. Och när jag var och handlade så ville jag ha med mig en bit hem. Men det finns så mycket att välja mellan.. Så jag gjorde det jag inte kan minnas att jag senast gjorde. Jag köpte lösgodis. Det fanns ju såna där små minidaim, minimjölkchoklad, minigeisha. Tänkte att jag kan ju ta en liten bit av varje. Väl hemma och ätit upp min middag fick jag börja snaska, men fy vad konstigt det smakade.. Jag bara satt och tänkte på vad det var jag åt. Allt består egentligen bara av en gegga gjord på socker, lite hud och pulver av olika slag. Skummjölkspulver, kakaopulver m.m

Det ända jag vet hur det ser ur är socker och vetemjöl. Men resten. vad fan är det gjort av? Kemiskt framställt skit!

Jag tar nog med mig min påse med godis till jobbet imorgon. Finns alltid någon som uppskattar det ;)
Socker anses ju fortfarande som någon slags belöning eller fika eller något positivt. Även om det borde klassas som en dos amfetamin eller nåt.


Ovido - Quiz & Flashcards