Alla inlägg under maj 2014

Av Malin - 27 maj 2014 20:48

Den vita ringen runt iris.. Trodde det berodde på mediciner.

Jag stöter på många patienter via mitt arbete i sjukhuset. En del kan ha sjukdomstecken utanpå kroppen som jag sällan ser hos andra. Som idag..
En patient hade sjukt markerade vita ringar runt sina iris i ögonen.
Det såg ut som om hon va drogad eller nåt.. Men nu när jag är hemma kollade jag upp det och fick fram den här videon. Det förvånar mig inte. Många äldre äter nog väldigt mycket kolesterolhöjande mat. Eller så kommer det med ålder? Eller serveras heltokig mat i ålderdomshemmen?
Ska det vara så hemskt svårt att laga och äta hälsosam mat?

Kolla videon




Ämnet kolesterol är rätt spännande. Det uppstod lite diskussion runt påsk. Då sa en kollega till mig att snart får vi in massa patienter med gallsten. Och att det skulle bero på den höga konsumtionen av ägg under påsken. Ägg innehåller massor av kolesterol sa kollegan.
Kan stämma. Men jag kan äta mellan 1-4 ägg om dagen ibland och har inga problem med magen.
Det är bara något gammalt som sitter i. 


Ägg är awesome!   

Har lagt upp lite info om ägg på min Instagram   colorful_reef   
Där lägger jag upp lite bilder på mat och andra saker som jag stöter på eller gör under vardagen.


Av Malin - 3 maj 2014 15:00


Idag mår jag inte alls bra.. Är koffein verkligen bra för kroppen?

 

Koffein i Redbull 80 mg i en burk
Koffein i en Celsius 200 mg i en burk


Jag är en person som inte dricker kaffe. Det luktar helt okej för att jag är uppväxt med det men jag gillar inte smaken. Det smakar bara bränt tycker jag.

MEN! Koffein ger mig en kick. Jag tar fettförbränningspiller ibland på morgonen innan en joggingrunda på tom mage för att ge mig en extraboost och för att hålla hungern borta en stund.
Det funkar jättebra.

Så gjorde jag igår. Gick superbra att jogga trots lite ont i benhinnorna.
Senare under dagen kände jag att koffeinet började gå ur kroppen och jag som skulle köra ett asbra pass på gymmet med ben och rygg.
Jag var helt inställd på att detta pass ska utföras!
Jag stack till gymmet senare på eftermiddagen efter lite shopping på stan. Jag kände att min kropp behövde ännu en boost för att orka med det här passet som jag gett mig fan på att jag ska göra.

Så vet ni vad jag gör? Jag har fått höra att Celsius ska innehålla dubbelt så mycket koffein som redbull.
En sån tar jag. Kan väl inte vara så farligt.
O fy fan vad jag mådde dåligt under passet! Jag gjorde det jag skulle med mycket vilja och beslutsamhet.
Jag tog mig hem och duschade men åt inget. Jag skulle möta upp min kärlek på stan så skulle vi gå ut och äta middag.
Jag var superspeedad genom hela middagen.
Jag åt min stora köttbit med alla tillbehör och sen tog vi en glass till efterrätt.
22.00 på kvällen var jag fortfarande pigg och hade absolut ingen lust att sova.
Men jag fick se på tv och sen läsa mig till söms.

04.45 vaknar jag?! Helt klarvaken!
Tänkte att jag kan inte gå upp nu.. Det måste bero på koffeinet.
Vid 8.00 somnar jag om och vaknar 9.30
Nu känner jag mig bakfull. Fy fan vad jag mår skit!
Jag som skulle ta en joggingtur idag och och sen dra och köra rygg och axlar.
aj aj aj.. inget koffein idag känner jag.
Min kropp behöver koffeinrehab.

Nu har jag tagit beslutet om att inte gå till gymmet idag. Jag mår inte alls bra. Jag mår som när jag druckit alkohol kvällen innan.
Ont i huvudet, trött, vill äta dålig mat, seg och har bara en olustkänsla i kroppen.

Är det såhär folk känner när de inte får sin dos av kaffe?


Ovido - Quiz & Flashcards