Alla inlägg under december 2013

Av Malin - 29 december 2013 11:54

Det är fan i mig reklam överallt.
KÖP KÖP KÖP KÖP!

Av vilken anledning handlar vi?
Behov? Rea? Påverkan ifrån samhället? 

Varje gång jag är på facebook finns det reklam. Och inte alltid vilken reklam som helst. 
Bilder visas på det senaste jag kollat på.
Jag har varit ute efter en pulsklocka sen jag gick min utbildning. Tro fan att pulsklockor finns överallt nu vart jag än surfar.
I facebook, i min blogg, receptsidor. Näst intill varje sida jag surfar in på.
Hur sparas detta och hur kan internet veta vad jag varit inne på? 

Idag ska jag köpa en pulsklocka jag spanat in. Men var det mitt val?
Var det reklamen som påverkade mig?

Är det inte reklam på internet är det reklam på tv, är det inte där så finns det vid busshållsplatser, i bussen, överallt på stan, på väg till stan, i tunnelbanan, på bio, på flygplatsen, i flygplanen.
Ständigt försöker samhället påverka oss att köpa mer. Att vi behöver mer. 


Jag blir så trött.
Samtidigt är jag lite mer medveten om hur det påverkar mig men ibland faller jag dit.
Erbjudanden t.ex

Jag var på en Gina Tricot kväll i Oktober eller November och då var det 50% på det mesta. Men jag kände att det fanns inget unikt jag ville ha eller något jag behövde.
Så jag köpte ett par ringar och ett par vantar. Kassörskan var förvånad över mitt lilla köp och sa att jag är nog den som köpt minst av alla den kvällen.
Jag vart stolt över mig själv. Jag är glad än idag att jag inte köpte nåt annat för det hade säkert inte blivit använt så ofta ändå.
Vi vill bara ha för många alternativ.
Jag tampas mer av tankarna att inte ha på mig samma klänning på 2 fester i rad.
Men jag har massa klänningar. Vissa tycker jag t.o.m att dom är lite för fina för en vanlig utekväll.
Vilka i-landsproblem jag har..

Är jag ensam om att tycka att reklamen är lite för mycket idag?

Av Malin - 28 december 2013 10:51

Dream come true!

 

Har funderat i mer än 3 år på att utbilda mig till Lic. PT och Lic. Kostrådgivare.
Så jag satsade. Och nu har jag mycket kunskap inom dessa områden. Men jag är långt ifrån fullärd.
Kan nog aldrig sluta lära sig om människans kropp. Den förändras, utvecklas, fungerar olika från person till person, hanteras olika, används olika. 
Den klassiska folksjukdomen är nog stelhet och dålig styrka.
Ont i ryggen? Träna den, töj den.
Jag fick lära mig att jag inte kan göra knäböj i 90 grader korrekt.
Min överkropp faller p.g.a att mina hamstrings är korta. Nu har jag börjat töja dem ordentligt och det var inte dåligt vad stel jag är. Haha.
Det trodde jag aldrig.
Jag älskar att lära mig :D

Många nya vänner och kontakter skaffade jag mig under denna utbildning.
Det är så härligt att vara omgiven av personer som jobbar åt samma mål som mig.
Inspirera och hjälpa andra att må bättre.

Under utbildningen var jag borta i 3 veckor från mitt hem och pluggade intensivt.
Det var tufft att inte ha en ända ledig dag ifrån studier. Tror jag förstår hur studenter har det nu och jag förstår varför en student kanske vill ha ett sabbatsår ibland. 
Du har ett ständigt moln över huvudet som inte försvinner förns du har klarat provet och när du väl klarat det ena provet väntar ett annat. Hur klarar de av att leva på detta sätt?


Mina nya mål nu är att börja arbeta som PT och kostrådgivare och utöva de metoder jag fått läsa om på mig själv.
Hur man går ner i vikt, hur man bygger muskler, hur man deffar.
Jag vill gärna ha en inblick i hur mina klienter möjligen kommer må och vad det är för krav jag kommer ställa på dem.
Hittills är det lite tufft att äta upp sig och hela tiden räkna kalorier.
Visserligen har jag inte alla verktyg för att kunna fettmäta m.m
Men jag har ju måttbandet och så får jag väl ta bilder på mig själv i spegeln.
Spännande resa detta :D

Grattis Malin till Lic. PT och Lic. Kostrådgivare!!
Du har nu tagit ännu ett stort kliv i livet.
Jag är så stolt! :D



Ovido - Quiz & Flashcards